augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Rondtoeren in Zweden

Kör runt i Sverige - Rondtoeren in Zweden

- 3 tm 10 september 2023

Dat geeft wel aan wat we deze vakantie doen. Ook onze derde vakantieweek toeren we er weer lustig op los.

Maandag vanaf Särna langs de oostkant van de Österdalälven is het idee maar dat is na zes km over de gebroken stenen snel bekeken. Rap een nieuw plan: met de hoge KP index voor het noorderlicht gaan we op zoek naar een plek waar we dat goed kunnen zien. Onder Lillhärdal hebben we een majesteitelijk uitzicht op de noordwestelijke hemel en zo lang het licht is ook op de omgeploegde bosakker.

Dinsdagochtend vroeg wakker door jagers die op ons bospadlusje de auto’s keren en parkeren. We verlaten deze woestenij zonder een spoor van Aurora te hebben bespeurd. Nu we toch in de buurt zijn, nemen we het 40 km lange bospad langs de Äman. Een opgestuwde rivier die door moerassen stroomt. Er zijn in Zweden maar een paar rivieren die niet gereguleerd worden. We camperen even ten zuiden van het Siljanmeer bij een klein natuurreservaat.

Woensdag toeren we opnieuw zuidwaarts. Eerst langs de Västerdalälven met de oude boerderijen bij Applebo. Altijd een welvarend gebied geweest. Dan weer het bos in naar het kerkje in Tyngsjö. Dat staat ver buiten het dorpje aan het meer. De voorloper van deze gotische kerk uit 1875 is 200 jaar geleden gesticht voor de verspreid wonende bewoners van het enorme bosgebied rond Malung.

Donderdagochtend is het mistig boven het water van het Djuprammen. Dat ziet er prachtig uit. Toch weg van deze mega-camperplek. Te veel volk …. Op naar de 40 km verder gelegen rivier de Svartälven. Onze eerste kanokilometers begonnen ooit hier op een eilandje waar een van de twee boten een zelfstandige reis dacht te ondernemen op de stroming van de rivier. Die stroomt nu nog en ook kanovaarders komen langs. Zonnige dag met ons in de zon en met de plocker in de weer voor een emmertje vol lingon.

Dag niet getoerd? Daar weten we wel raad mee. We moeten toch een keer naar het zuiden en daar beginnen we om half vijf mee. Via Filipstad langs het grote Vänernmeer naar de camperplek in Sjötorp bij het Götakanaal. Maar op het immense camperterrein zien we alleen de achterkant van huizen en geen jota van het kanaal. Dus …. nog ff toeren naar de bekende plek bij Tåtorp, 30 km verder aan het kanaal. Daar kunnen we nog net het grote Vikenmeer onderscheiden in de schemering.

Vrijdag besluiten we verder af te zakken. Met een stop voor een rondwandeling en lunch bij het Hornborgasjön dat bij vogelaars bekend is van de kraanvogeldansen in maart/april. Duizenden kraanvogels verzamelen zich dan hier om te paren. Nu zijn ze er alleen ‘s nachts; een rustpunt in hun trekvogelbestaan op weg van het hoge noorden naar zuidelijker oorden.

Toerend over voor ons onbekende wegen komen we via Ulricehamn in het merengebiedje

ten oosten van Varberg met heuse beukenbossen. Prima plek om een nachtje te staan.

De dag erop gaan we shoppen. Nou ja, bekijken wat er te koop is bij Engelsson. Het is een internetwinkel met een echte winkel in Falkenberg die op zaterdag alleen open is van 10 tot 14 u. Even voor tienen is er een stel wachtenden die gretig naar binnen gaan. Zo ook wij maar als echte Hollanders kijken we alleen. Geen dik ondergoed, ademende regenpakken of een jachtoutfit nodig.

Ook vandaag weer wat km. Op naar de Kullaberg, die op het puntje van het schiereiland tussen Angelholm en Helsingborg oprijst. Een botanisch en geologisch bijzonder gebied dat veel toeristen trekt. Vanuit de bus prima te zien, volgens ons…….. We brengen de middag door aan de zuidkant van het schiereiland bij het strand van een natuurreservaat. De campings zijn niet onze smaak en aan het eind van de middag besluiten we om Zweden te verlaten via de veerboot van Helsingborg naar Helsingør. Maar niet voordat we Zweedse specialiteiten inslaan voor de hele familie.

Rond negen uur schuiven we aan op de camperplek naast het Kronenbergslot bij de haven van Helsingør.

Oo zondagochtend blijkt dat dit niet zo;n goed idee is geweest. Lawaai van af- en aanrijdende auto’s van uitgaand publiek en rotjochies en ‘s ochtends die van baders en andere sportievelingen.,

Dus rijden we weer een stukkie naar het zuiden, langs Kopenhagen naar een campinkje bij Harbølle op het eiland Møn. Even wachten tot de zon de mist van zee heeft opgelost en we kunnen genieten van zon, zee en zand en aalscholvers op een stok.

zondag 10 september 2023

Lieve mensen,

Dit is het laatste reisverslag van 2023. Fijn dat jullie weer de moeite hebben genomen om deze verhalen te lezen. Des te meer omdat we weinig nieuwe plaatsen en gebieden hebben bezocht, we meer nostalgisch bezig zijn geweest en er daardoor niet zoveel nieuws te melden was.

Tot zover Denemarken, waar we ook morgen nog blijven en tot ziens in de Achterhoek.

MarJen

Piet en Alie

Wij zijn na Limburg en Brabant aan de kust beland. In de hitte en veel drukte op de weg, hebben we met het zweet in straaltjes over hoofd en rug, de caravan in Dishoek geplaatst. Gelukkig een beetje wind en op de fiets naar de Branding in Zoutelande, waar een deel van de familie, zelfs met de 4e generatie, al een poosje zaten en een paar keer gezwommen. Heerlijk samen gedronken en gegeten, met een mooie zonsondergang toe. Was een prima begin van onze vakantie in Zeeland. Nu nog 25°C, veel terrassen en parkeergelegenheden voor fietsen en auto's nog vol.. De horeca kan nog een prima slag slaan. Jullie goede thuiskomst en tot ziens in oktober. Lieve groet van ons.

Henk en Marianne

Fijn dat we jullie weer mochten volgen ?
Wij hebben vandaag aan de Rijkerswoerdse plas gezeten. Een plekje in de schaduw onder de bomen. Aan het privéstrandje van van Amerongen buitensport. Was ook heerlijk.
We zien elkaar binnenkort weer!
LG Henk en Marianne

Jan en lucia

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Zo zitten wij ook weer even in Zweden. Wij waren dit jaar voor het eerst 4 weken in het zuiden en hebben genoten van deze prachtige omgeving.
Maar waar is het niet mooi in Zweden ? Fijn te lezen dat ook jullie hebben genoten van al het moois van dit land en dank jullie wel dat wij daar van mochten meegenieten.
We zitten nu nog 4 weken in Frankrijk maar we hopen jullie in oktober weer te zien.
Hartelijke groet van ons Jan en lucia Doornbos