augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Kanaal, kram en bruk

Kanalen, kerk en eland - donderdag 24 augustus

Op onze overnachtingsplek aan het Viken bij de sluis van het Götakanaal is het naseizoen al begonnen. Op wat fietstoeristen na is er weinig beweging; geen boot die wil schutten. Niks meer te zien dus bij de 12 sluizen tussen het Viken en het grote meer Vänern, die de boten over 48 meter hoogteverschil tillen. Dit stukje van het kanaal is onderdeel van de vaarroute over meren en kanalen dwars door Zweden. Vanaf begin 1800 hebben zo’n 58000 soldaten met schop en houweel de kanalen en sluizen gegraven. Zo kon je per schip van Gotenburg naar Stockholm. Nu voor de leuk, toen voor transport van mensen en goederen.

Langs het grote meer gaan we verder noordwaarts. Bij Gulspång volgen we het bord naar een oud kerkje. Altijd een mooie lunchplek. Lang geleden zagen we het nog in originele staat. Het is afgebrand en als monumentproject opgebouwd met de gereedschappen die ze in de 12e eeuw voorhanden hadden.

Na de zonnige lunch rijden we tot boven het grote meer naar een ander kanalensysteem: het Bergslagenkanaal tussen Filipstad en het Vänern. Ook dit is allemaal geschiedenis en wordt als monument in stand gehouden mede door toeristische activiteiten. Maar die zijn er half augustus al niet meer en ook de kleine camping bij Lungsund is dicht. En als camperen ook niet meer mag bij de sluisjes, rijden we maar door tot voorbij Filipstad waar we een vrij plekje vinden aan het Älgsjón. Een heus elandmeer, want het geplons in de schemering horen kan alleen van een eland zijn.

Gezelligheid kent geen tijd - vrijdag 25 augustus

Druilerig en nat is het buiten. Kalmpjes aan dan maar en even niks. In de loop van de middag rijden we over 16 km natte gruswegen naar Bosjön. Daar worden we allerhartelijkst ontvangen door Janneke en Bertus. Na wat Zweedse “krammen”’ - een hug in goed Nederlands - aan de fika bij de warme kachel.

Een jaar geleden alweer dat we hier bleven overnachten op de oprit van het Skogstation. Die naam kreeg het huis door de trein die er vroeger een halte had. Skog is bos en dat verwijst naar de boswerkers die hier tot in de jaren zeventig hun tijdelijke onderkomens hadden als ze werden ingehuurd voor de bomenkap. Toen allemaal nog handwerk.

Rijden in de regen - zaterdag 26 augustus

Warme douche en warme fika. Na de lunch nemen we afscheid en gaan richting oosten. Naar waar het weer niet al te slecht is de komende dagen. Er is opnieuw een buienpartij boven Zweden en maar afwachten hoe die draait. Via Kopparberg gaan we naar het immense natuurreservaat Malungsbo-Kloten. In de miezerregen kilometers lang over de bospaden. Onderweg twee jagers en een ree met twee jonkies. Niet bij elkaar in de buurt gelukkig. Ook nog een wild nature camp en een river resort lodge aan de randen van het gebied. Uiteindelijk toch plekje aan het water met picknicktafel en grillplaats. Inmiddels zeer nat en donker dus dat grillen moet even wachten.

Over bruk en binnenwegen - zondag 27 augustus

Niet gegrild, wel een bakkie in het schamele zonnetje. Met veel wolkenluchten op pad. Binnendoor naar Hedemora in het oosten. Volgens de kaart ligt halverwege het museumdorp Norn Bruk. Niks meer open want het seizoen is voorbij. Toch interessant om te bedenken dat tot 100 jaar geleden hier meer dan 250 mensen woonden en werkten. Een en al bedrijvigheid en dat meer dan twee eeuwen lang midden tussen de bossen en meren. Handig, want water en hout genoeg voor de hoogoven die het ijzererts moest smelten dat uit de naburige mijnen kwam en de vele smederijen aan het werk hield. Nu is alleen de naam Norns Ironworks nog over en de vele oude houten gebouwen.

We reizen verder door de bossen naar de grote weg naar Avesta, maar ….. file. Dus toch weer binnendoor om in Horndal te komen. Opnieuw langs buurtschappen en dorpjes met rode huizen en witomlijste ramen, met rode appeltjes aan de bomen en een eeuwenoude boom naast het huis. Verscholen in de bossen. Zweedser wordt het niet.

Op de kaart staat een vrij plekje genoteerd ten oosten van Horndal, Even zoeken maar dan staan we dan ook met uitzicht op een zonovergoten meer. Ook de muggen vinden dit een fijne plek en dat had de familie er niet bij verteld.

Mist, miezer en met bakken uit de lucht - maandag 28 augustus

Dat is wel zo’n beetje de beschrijving van het weer van vandaag. We verlaten het mistige meer en de muggen en rijden achter een van de twee vrachtwagens mee die hier langskomen om zand en steengruis op te laden.

Via Hofors naar de E16 die Stockholm en Oslo verbindt. Zover komen we niet. Voor Falun al een onweersbui en de kraan open voor een stortbui. Tijd voor een warme lunch. Dan naar Maxi-ICA in Falun waar genoeg te kijken/kopen is en we niks van de stortbui merken. We zien wel hoog water als we via Enviken langs de rivier mee naar het noorden rijden. Mooi plekje om te overnachten met loslopende koeien erbij. Erg landelijk en net of we thuis zijn ……

Jochem

Nog Dunda’s gezien?

Elsbeth

Ziet er weer als vanouds uit :-)!

Paul

Leuk leesvoer weer! en ondanks dat het voor ons alweer een tijdje geleden is dat we in Zweden waren; erg herkenbaar. Groet van Helma en Paul