augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Weer naar Zweden met ons bussie

Hoewel storm Hans verwoestend bezig is geweest in Zweden en met name Noorwegen, rreizen we ook dit keer weer naar het noorden. Over de bekende wegen, maar ook naar plaatsen waar we afgelopen veertig jaar zomaar aan voorbij zijn gereden! Beetje avonturieren en "ouderwets plek zoeken" en ook modern kijken op de app waar anderen hun mooie plekjes zomaar hebben verklapt. We hebben er zin in!

Natte Wattenfreunde met zonnig wad - zaterdag 19 augustus

Rond elf uur zit alles wat we denken nodig te hebben in de bus en wij zelf ook. Daar gaat ie dan.

Met de A31 langs de grens omhoog richting Cuxhaven met fikse stortbuien die de broeierige warmte wegspoelen. Rond vier uur melden we ons op camping Wattenfreunde aan de Noordzeekust bij Cappel-Neufeld. Met subliem uitzicht over de wadden en ook op de ons nagereisde donkere luchten. Na de regen en rukwinden gloort er licht aan de horizon en zien we toch nog de zon in de zee zinken.

Over Elbe en pipo - zondag 20 augustus

Het zonovergoten wad verlaten. Op naar het Elbe-fähr. Normaal gesproken al niet het toonbeeld van Effizienz maar met de opgebroken weg is niet alleen de wachtrij dubbel zo lang. Door het lage water en de smalle vaargeul bij de aanlegplaatsen moeten de veren op elkaar wachten. Daar lig je dan op het wad. Wel mooi die slikranden in de zon.

Om 1 uur verder naar Flensburg. Daarna over de Deense grens meteen rechts over de kustweg van de Flensburg Fjord. Op een zonnige zondagmiddag “hebt meer leu dat bedacht” en zo rijden we langs volle strandjes en campings met vol in het gelid staande witte dozen. Dat komt allemaal niet door onze keuring, maar wel vinden we bij een oud landhuis een simpele camperplek met vier geiten en - o wonder - een pipo-hok. Daarin een viking-douche en Thor’s donder-poepdoos waar al veel gebruik van is gemaakt. Niet des Vikings is de stroom voor onze bus en het andere bussie met twee durfals.

Over Deense wateren naar Zweden - maandag 21 augustus

Alle Deense bezienswaardigheden ten spijt varen en rijden we verder naar Zweden. Onze pipoboer woont vlakbij de haven van Fynshav waar de veerboot ons in 50 min overvaart naar het eiland Funen. Heerlijk vertoeven op het zonnige “soldeck”. Funen en hoofdstad Odense met het museum over Andersen - die van de prinses op de erwt- laten we voor wat het is. Lunchen doen we onder aan de bruggen over de Grote Belt.

De Storebæltsbroenis een 18 km lange vaste verbinding. Onder de hoge brug passen ook de meer dan tien verdiepingen hoge schepen van de Color Line die tussen Kiel en Oslo varen. Wij gaan dit keer er niet onder door maar erover heen langs Kopenhagen naar Helsingor voor een ouderwets vaartochtje naar het Zweedse Helsingborg. Zweden here we come!

Vrij camperen als er plek is tenminste. En dat is het geval bij Hinneryd. Afgepeigerd kruipen we vroeg onder ons dekbed!

Zonnig Zweeds meer -dinsdag 22 augustus

Vandaag geen kilometers. Lekker niksen aan de rand van het Hinnerydsjö. Wandeling met zonnende adder en dooie hazelworm en als toetje pannenkoeken met een mooi zonsondergang plaatje.

Stenige of vruchtbare grond - woensdag 23 augustus

Vroeg op pad. Door het kleinschalige Smalandse land waar niet veel te verdienen viel met al die stenen in de grond en veel inwoners vertrokken naar Amerika. Wij trekken verder naar het noorden tussen de twee grote meren door. Veel landbouw hier met geoogste bruine velden en graansilo’s die wel vol zullen zitten. Al eeuwen is het hier bewoond en de restanten zijn hier en daar bewaard gebleven. Overnachten doen we in Tåtorp waar een camperplek is bij de sluis van het Götakanaal naar het Vikenmeer. Hier is het naseizoen al begonnen: weinig vaarbewegingen en geen andere camperaars.

Piet en Alie

Geniet van jullie tocht. We konden zelfs 2x hetzelfde verhaal lezen. We genieten met jullie mee. ?

Harm

Veel plezier en rustigaan hopen dat jullie veel vrije plekken vinden

Helma en Paul

Al weer mooie foto's en verhalen, geniet van de rust en de vele mooie plekjes