augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Baardmos, lingon en fantasy

Iets minder plaatjes dit keer!?

Baardmos met lingon - donderdag 8 september

Blijf zitten waar je zit …… Dat doen we vandaag op deze mooie plek aan de Fulan. We kuieren wat en zien planten die niet in Nederland voorkomen. Het baardmos dat hier aan de bomen hangt, groeit alleen op plaatsen waar de lucht schoon is. Je kunt er mooi een vuurtje mee aankrijgen. Maar dat doen we niet dit keer en ook de bezienswaardigheden laten we voor wat ze zijn.

De bijna 100 m hoge Njupeskär-waterval en de Fulufjället waar we “naast” zitten, zagen we al meerdere keren evenals de verwoesting door de modderstroom aan de oostkant van dit berggebied. Daar viel in 1997 binnen 24 uur wel 300-400 m regen waardoor een 6 meter hoge vloedgolf ontstond die grote bomen met wortel en al als lucifers op elkaar gooide. Bijna 10.000 km2 werd ontbost.

Wij doen het kalmpjes aan en met reisblog, puzzelen en boek lezen, vliegt de tijd. En als je met de “plockar” bijna een afwasbak vol lingon plukt dan ben je daarna nog even bezig om die vossebessen schoon mee naar huis te nemen.

Meer minder vol

vrijdag 9 en zaterdag 10 september

Onder bewolkte hemel toeren we twee dagen door het Zweeds-Noorse grensgebied. Bos, droog moeras, meertjes en stroompjes en met wat oude nederzettingen aan de Zweedse kant. Aan de Noorse kant wat meer dorpjes en boerderijen. Met witte pakken gras en grotere trekkers. Ander land, andere economie, meer inkomsten.

Bij het grensdorp Støa is halverwege de 19e eeuw een kanaal gegraven om een verbinding te maken tussen de Ljøra en de Klarälven om zo het gekapte hout via rivieren en meren in het Zweedse Karlstad te krijgen. Na vijftig jaar stopte men met dit zware en gevaarlijke werk. Een klein deel van het kanaal is weer opgebouwd voor het opvoeren van een openluchtvoorstelling.

Van Støa gaan we zuidwaarts langs de fjällen bij Sälen en rijden n the middle of nowhere opeens op een gloednieuwe weg inclusief rotonde naar het Scandinavian Mountains AirPort. Zo kan iedereen skiën in het Zweedse Sälen en het Noorse Trysil. Of een camper huren en op een vrij plekje gaan staan dat je kunt vinden op de app Park4Night. Ook “onze” oude kampeerstekjes staan erop!

Bij het Letten heeft dat weinig zin want - och arme Zweden - het meer is nog maar weinig meer! Om treurig von te worden. Ook veel moerassen staan half droog en noordelijker waren ook meren die nog niet voor de helft vol waren. Is er te veel schone stroom opgewekt of is er weinig regen en sneeuw gevallen?

We vinden toch nog een vol meertje in de buurt met een hut en buiten-ameublement. Gezellig maar oud en krakkemikkig.

Zaterdagochtend vroeg horen we trompetterende kraanvogels overvliegen en even later zijn er al twee zagers in het bos in de miezerregen in de weer. Slecht weer kennen ze hier niet.

We toeren verder naar het zuiden door het bos waar elke hoogzit genummerd en wel al klaar staat voor de elandenjacht. Geen eland gespot trouwens; zijn die naar veiliger oorden

vertrokken?

Verder door het Finnskogen. Het bos van de Finnen. Die emigreerden naar dit grensgebied en ontgonnen kleine stukjes bos en zo ontstonden er Finse dorpen. De wegen zijn er nog steeds niet geweldig en onze bus wordt met nat weer op een grusweg er niet bepaald schoner op.

Dan bergie op en bergie af over gruswegen voor wat speurwerk naar een vrij plekje in het Noorse deel. We eindigen op de parkeerplaats bij de badplaats cq recreatiegebied van Kongsvinger. De laatste overnachting van deze reis in onze bus.

Met Fantasy naar huis - zondag 11 en maandag 12 september

We hebben onszelf getrakteerd op een minicruise met de Colorline! De Fantasy vertrekt om twee uur uit Oslo en morgenochtend om tien uur kunnen we in Kiel van de boot naar huis rijden.

Op het schip hoef je je niet te vervelen: een promenade met winkeltjes, bars, een pizzeria, een chique restaurant en eentje met warm en koud buffet. Het kan niet op. Verder zwembad, massage, casino en een show met zang en dans.

Of we dat ook allemaal ondergaan, dat is nog de vraag. Het is alleen al leuk om op het dek te zien hoe we Oslo uitvaren. Of in de lounge bovenin het schip te kijken hoe we vier uur lang door de Oslo fjord laveren voordat we op zee zijn. Kortom, we vermaken ons wel met ook nog een hut met “oceanview”.

Tot slot

Lieve mensen,

Fijn dat jullie de moeite namen om onze reisverhalen weer te volgen! En van commentaar te voorzien!

Het reizen zelf is ons goed bevallen, hoewel we erg beperkt waren in het maken van uitstapjes en wandelingen.

We hebben genoten van het Zweedse platteland, de bossen, meren, moerassen en fjällen. En vooral dat we in de vrije natuur konden camperen op bij ons bekende kampeerplekjes.

Mocht je nog meer plaatjes willen zien en verhalen horen, kom dan vooral langs!

Good gaon!

MarJen

Els

Was weer super om te lezen. En de rest komen we gauw vernemen.

Piet en Alie

Geniet toch maar even van de decadente luxe op de overtocht. Je mag je ook wel eens laten verwennen!
Goede thuiskomst. We waren blij weer met jullie te kunnen meelezen en leven.
Wij zijn blij met de paar tropische buien die we gehad hebben. Even schuilen en dan weer verder fietsen.

Piet en Alie

Je hebt je reisverslag weer mooi klaar, Jenny. Knap hoe je er een interessant verhaal van hebt gemaakt! We krijgen een onbedwingbare neiging om een keer achter jullie aan te gaan en die schitterende natuur mee te kunnen beleven.
Wel thuis en lekker nagenieten. Groetjes uit Alphen.

Elsbeth

Super dat het gewoon toch gelukt is!! Tot snel xxx

Helma en Paul

Fijn dat het jullie zo goed bevallen is. Mooie verhalen en prachtige foto's.
Goede terugreis en tot binnenkort.

H. en D

Een beetje laat deze keer met mijn reactie maar geloof me bij al die mooie verhalen reisde ik stiekem elke keer op de achtergrond mee.
We zien ons binnenkort.
Groetjes,