augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Door het Zweedse platteland

Dinsdag 23 augustus- Varend naar de overkant

Een langzame zonnige ochtend. Geen haast om op tijd bij de Stena terminal in Frederikshaven te zijn. Om even voor tweeën varen we met de catamaran de haven uit. Kijken, boekje, puzzeltje. Zo kom je de tijd wel door. Om half vijf zijn we bij de Zweedse scherenkust en varen de Göta-älv op. Lang geleden allemaal natuur. Nu is de industrie opgerukt en verbannen uit de stad. Na de grote brug van Götenburg is de stad voor de bewoners. Woonwijken en flats op de oude kades en werven.

Om half zes vindt de douane dat we oké zijn en rijden we via een kruispunt van snelwegen de drukke stad uit.

Op zoek naar een vrij plekje, want datmag hier. Met de E6 richting Oslo zijn we zo bij Uddevalla en even verder is de bij ons bekende plek er nog steeds. Hoera Zweden, here we are!

Woensdag 24 augustus - Het Zweedse platteland

Al toerend over stille weggetjes niet alleen genieten van bos en meren maar ook van die typisch Zweedse huizen en oude boerderijen in rood, geel of soms wit. Piepkleine dorpjes waar de weg bijna over het erf gaat en oude eiken, lindebomen of essen het plaatje af maken. Soms liggen ze midden in het bos, maar hier wordt ook geboerd en rijd je langs akkers en weiden. Het koren is er bijna overal af. Iets later dan bij ons. Voor de echt grote landbouwgebieden moet je zuidelijker zijn. Dat zal financieel gezien nog wel schelen en zijn de gebouwen gemoderniseerd. Voor ons toeristen niet zo interessant!

Met dit rondtoeren maak je wel kilometers maar schiet het niet erg op. En waar mensen wonen zijn er meestal geen vrije kampeerplekjes.

Uiteindelijk overnachten we in het bos in de buurt van Arjäng met bosbessen en lingon (vossebessen). Die smaken prima op de pannenkoeken.

Donderdag 25 augustus - Naar Bosjön

Al weer zon en met 23 - 25 graden prima weer. Het bos uit en met de E18 naar het oosten. De verbinding van Oslo naar Stockholm. Zover komen we niet. Ten noorden van Karlstad vinden we in de buurt van Filipstad een zwemplek in het natuurreservaat Brattforsheden. Niet dat we zo zwemmerig zijn aangelegd met de frisse wind die over het water waait! In de zon is het prima toeven. We blijken hier al eens eerder geweest te zijn! Niet op de kaart genoteerd kennelijk. Maar “Camping fjörbudden”. Daarom verkassen we na de warme hap naar de oprit van Janneke en Bertus in Bosjön. Waar een warm welkom volgt met voor ieder een “kram”, een hug.

Vrijdag 26 augustus- Bij Bertus en Janneke

Als vanouds praten we over van alles en nog wat. De tijd vliegt. Bertus en Janneke zijn in 2015 geëmigreerd naar Bosjön waar ze al een paar jaar eerder het oude Skogststationen kochten van de Herrgard eigenaar. In de twee losse huizen woonden de boswerkers een groot deel van het jaar. B en J hebben de twee delen aan elkaar gekoppeld en de boel opgeknapt. Het is een Zweeds plaatje geworden.

We genieten van fika op de veranda met het Zweeds van buurvrouw Annet die nieuwsgierig komt buurten.

Dan volgt lunch, wandeling en “warm korv” vanaf de vuurschaal. Het eindigt met iedereen onder de paraplu. We verkassen naar binnen waar het gebabbel doorgaat tot in de late uurtjes.

Zaterdag 27 augustus - Familie op bezoek

Nog meer Nederlanders op het Skogstation. Chiel toert ook door Zweden en komt in Bosjön aan.

Na de lunch worden we uitgezwaaid en gaat het verder over de grüswegen rondom Bosjön op zoek naar een plek die nog niet bezet is. Er zijn nog steeds veel vakantiegangers die net als wij gebruik willen maken van het Zweedse allemansrecht. En als de mooie plekjes worden gedeeld op een of andere app is “de koek op”. In de buurt van Sunnamo vinden we toch een meer zonder busje of camper waar we kunnen overnachten met onze bus en de auto-camper van Chiel.

Sunnamo was vroeger voor de inwoners van Bosjön de plek om naar de kerk te gaan. Dat deden ze te voet dwars door het heuvelachtige bos. Wel 10 tot 12 km lopen. Dat pad wordt door de huidige bewoners in ere gehouden en één keer per jaar wordt de Finnvägen route gelopen. Genoemd naar de vele Finnen die hier kwamen wonen vanwege het werk in de bosbouw en ijzerwinning. Een leven van hard werken en veel alcohol ……..

Zondag 28 augustus - Oude bekende plekjes

Met zijn drieën reizen we verder. Via Hagfors richting oosten naar de Svartälven. De rivier waar we onze eerste kanotocht maakten inclusief klunen over de dammen die aangelegd zijn om stroom op te wekken. Een hele onderneming: met zijn vieren in de Canadese Grumman en alle kampeerspullen erin.

Met ons bussie gaat dat heel wat makkelijker en we genieten al gauw van de zon op de “plek van Harm en Els” aan de Svartälven. Nu zonder kano en het bos eromheen gekapt. Het is en blijft productiebos.

Vol verwachting gaan we de frisse nacht in. De kp-index staat op 5 hetgeen een mooie noorderlichtshow kan opleveren. Misschien ook zuidelijk wel zichtbaar? Als er tegen middernacht nog niets aan de nachtelijke hemel te bespeuren is, gaan we toch maar op één oor.

Elsbeth

Leuk!! Klinkt als een relaxte vakantie :).

Piet en Alie

Gezellige berichten. Chiel al wat opgeschoten?
Nu merk je dat er meer mensen naar het noorden trekken.
Het potje honing komt me bekend voor.
Wij hebben de laatste paar dagen de 4 eieren nog in de broedmachine moeten doen, maar hebben het nu heel gezellig met 4 kuikens in een wasmand onder de warmhoudlamp.
Over een dikke week vertrekken wij ook naar Brabant en Zoutelande. Beetje lastig om ze mee te nemen. ? Hopelijk willen Wim en Ina ze oppassen en anders hun kleindochter, die ook de broedmachine had.
Goede reis verder.

Els

Weer leuk om te volgen. Blijven schrijven !!!

Piet

Via Alie vooral volgen we jullie. Nu ik van de afgelopen dagen jullie verslag lees, besef ik, dat jullie alweer een eind op weg zijn. Zo zitten we samen bij jullie achter het huis in de zon bij de Witte Wieven, en zo zitten jullie al weer een eind in Zweden. Leuk om dit prachtig dagboek, reisverslag te lezen.
Groetjes en een fijne voortzetting van jullie vakantie in jullie 2e vaderland.

H. en D

Heel erg mooi. Niet alle plaatjes komen ons onbekend voor.
Een hele fijne voortzetting van deze reis