augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Achter dijk en wad

Dinsdag 28 juni - Jarig aan het Duitse wad

Geen slingers, toeters of feestmutsen voor Marius. Wel de bellen van de appjes. Dank voor de goede wensen. De uitnodiging voor taart en meer volgt.

Na de regen van gisteren krijgen we vandaag het zonnetje te zien en samen met de zeewind is het met de dijk achter onze rug goed toeven op de camperplek bij de sluis van Speicherkoog. Het uitzicht over het meren- en hooilandengebied is prachtig. We wandelen wat langs het wad; niet erin….. ‘s Middags stapt Marius op de fiets, gewapend met fototoestel en telelens om mooie vogelplaatjes te schieten. Dat moet lukken met kieviten in de wei en een leeuwerik in de lucht. Maar dan vindt een noordse stern het wel genoeg en start de aanval op je hoogste punt: jawel je hoofd. Wegwezen met die fiets en aan de pannenkoekenbakkerij. Echt verjaardagseten!

Woensdag 29 juni - Zonnige zoektocht

Toch maar verder en de mooie plek en het natuurgebied verlaten en zuidwaarts langs de kust over de “Grüne Küstenstrasse”. In de verwachting wel weer een mooie plekkie tegen te komen. Dat valt erg tegen. De camperplekken zijn vaak al aardig vol of liggen midden in een dorp of stad, als we ze al kunnen vinden. En de campings liggen opgesloten achter de waddendijk. Ondertussen zijn we al bij Glückstadt aangekomen en zien daar op de camperplek ook al witte dozen bivakkeren. Dus nemen we meteen het Elbe-veer en komen in het gebied ten noordwesten van Hamburg. De Küstenstrasse laten we even voor wat die is en gaan “het binnenland” in dat heuvelachtig en afwisselend is. We volgen het eerste campingbordje dat we tegenkomen en belanden op camping Geesthof in Hechthausen. Vroeger een grote boerderij, een Hof. Nu een soort Ferienpark inclusief manege. Het lijkt wel camping De Heksenlaan in Zwiep, maar hier hebben ze dan wel schaduwplekken onder de mooie oude hoge bomen.

Donderdag 30 juni - Zuidwaarts naar Zwiep

Opnieuw warm en zonnig. Een leuk tochtje uitgestippeld naar Ost-Friesland, waar de Grüne Küstenstrasse niet alleen langs de kust gaat maar er ook dwars doorheen: van oost naar west, van Bremerhaven naar Emden. Leuke route over kleine weggetjes die de navigatie-juffrouw ons voorschotelt. We willen er wel blijven, maar geen campings in de buurt en zelfs geen plek voor een koffie- of lunchstop. Dat doen we dan maar op de parkeerplaats van een grote supermarkt. Jawel de Lidl. Inmiddels zitten we al uren in de bus in plaats van in de zon. We hebben helemaal genoeg van dit “aangeharkte land” en gaan terug naar onze eigen camping Haijtink. Altijd plek!

Zo lui, het eind van een tiendaagse trip. Fijn dat jullie onze escapades willen volgen en van reacties voorzien. Tot gauw!

MarJen

H. en D

Een goede reis naar huis.
Mocht je voor de volgende keer geen aangeharkt land willen bezoeken dan heb ik een heel mooi alternatief. Wel een paar dagen meer dan 10 maar Peru is het meer dan waard om ook eens te bezoeken