augustus 2023 - TOCH WEER SCANDINAVIË

Campingoase, stad en wad

Zaterdag 25 juni - Oase Eider

Gewoon een dagje niks op de camping aan de Eider. En kijken naar de families die samen met opa en oma genieten van een weekend op en aan het water. Dan laat de campingbaas ons verkassen naar een andere premiumplaats met uitzicht. En zo zitten we midden tussen de genietende families. En als er ook nog een groep jongens komt kamperen, zwemmen en voetballen naast ons, zijn we wel klaar met al het volk om ons heen.

Zondag 26 juni - Friedrichstadt

Vandaag een korte afwisselende tocht door de Marsch (wat vroeger moeras was) en door de dorpen die op hoger gelegen delen liggen.

In Friedrichstadt maken we een korte stadswandeling: Klein Amsterdam noemen de Duitsers de stad. In 1621 gebouwd door remonstranten die vanwege hun geloof Holland verlieten. Ze waren welkom in het Deense hertogdom van Friedrich von Schleswig die dacht een welvarende handels- en havenstad op te bouwen. Dat lukte niet echt maar het werd en is een mooie stad waar je ook rondvaarten kunt maken door de grachten.

Tönning ligt 10 km verder en heeft de oude historische haven mooi gerestaureerd. Zien we vanuit ons bussie. Net buiten de stad ligt een camping onder aan de dijk en een camperplek er bovenop met uitzicht over de hier al brede Eider. Als je tenminste op de voorste rij staat….

Maandag 27 juni - Eider en het wad

Regenachtige dag. Goed voor de planten. Die staan er genoeg in het Katinger Watt. Het gebied waar de rivieren uit het moerasgebied uitmonden in de Waddenzee en de Noordzee in stromen.

Voor de Vikingen van Haithabu bij Schleswig was zo’n 1000 jaar geleden dit moeras en rivieren gebied de doorgaande verbinding van de Oostzee naar de Noordzee.

Dat is in onze tijd wel anders. De grote zeeschepen varen nu door het Nord-Ost-Seekanaal.

En in de Eider is na de vele overstromingen begin jaren zeventig een dam gekomen met sluizen en stuwen. Een soort Duitse Deltawerken.

Vanmiddag 50 km opgeschoven naar een merengebied achter de Waddendijk dat een Natur-Schutz-Gebiet blijkt te zijn bij de sluis van Speicherkoog. Met camperplek in de regen maar wel uitzicht op de vogels.

H. en D

Blijf genieten.